• HRup

Så boostar du ditt arbete efter semestern

Håller du på att drunkna i arbetsbördan efter en härlig semester? Känns kontorsstolen inte alls lika skön som solstolen på Öland? Är matlådan med rester inte lika charmig som pizzan i Italien? Kändes det tyngre än någonsin att lämna barnen på förskolan/skolan?

Att hitta tillbaka till motivationen efter en härlig semester är inte alltid det lättaste, därför har vi HR älskare på HRup samlat några enkla tips för att få till en optimal jobbstart!


1. Prioritera arbetsuppgifter:

Istället för att kasta dig in i arbetsuppgifterna, ta dig en stund att skaffa dig en överblick över allt som kommit in under din frånvaro. Sortera arbetsuppgifterna, mailen och alla nytillkomna papper efter hur viktigt det är för verksamheten att de blir gjorda och börja med de arbetsuppgifter som ligger högst i prioritet. På så sätt arbetar du av det "tyngsta" först och kan sedan slappna av mer. Tycker du att det är svårt att prioritera dina arbetsuppgifter själv? Ta hjälp av din chef!

2. Prioritera dig - säg nej. Är du en ja sägare som alltid ställer upp oavsett hur mycket du har på ditt bord? Sluta med att prioritera ned dina egna tid och säg nej. Det som händer är att du skapar dig mer tid för dig och dina arbetsuppgifter samt att din egen arbetsbelastning minskar.

3. Rörelse i pausen. Stretcha och rulla på huvud och axlar. Detta ökar blodgenomströmningen i kroppen och du känner dig piggare och fräschare. Ta en kort promenad på lunchrasten för att få frisk luft, öka endorfinnivån i kroppen och för att rensa tankarna.

4. Du är inte ensam! Att tappa motivationen efter semestern är så pass vanligt att forskare till och med gett det ett namn - Efter-semester-syndromet och omfattar de såväl sämre koncentrationsförmåga som nedstämdhet. Men var lugn, känslan är helt ofarlig och går över.

Peppa varandra på jobbet, ge kollegan en extra kaffekopp och unna dig kakan efter lunch, skratta och försök fokusera på fördelarna med just din arbetsplats.

5. Annan dygnsrytm under semestern? Många låga ljusa nätter med ett glas rosé i handen? Sovmorgon med kidsen?

Många av oss frångår helt våra normala rutiner under semestern och innan man hittar tillbaka är det inte konstigt att man känner sig lite tröttare än vanligt. Ta tillbaka dina BRA vanor och rutiner, lägg dom dåliga bakom dig.

Höst = Nystart Ny årstid, nya möjligheter!

De flesta smartphones idag är utrustade med LÄGGDAGS, en fiffig funktion som hjälper till att hålla koll på klockan under kvällarna. Ställ in det på lämplig tid så att du så småningom hittar tillbaka till din normala dygnsrytm.

6. Mjukstarta!

Ge både dig själv och kollegorna en mjukstart efter semester, underverk kanske inte behöver ske första dagen? Kanske börja med en långhelg? Möjligheterna ser olika ut beroende på arbetsplats och varje företag är unikt, gör det bästa av dina förutsättningar.

7. Planera in något roligt i kalendern – något att se fram emot!

En kickoff med kollegorna, en kräftskiva, vintersemester, en biokväll – något som du kan längta till när arbetsdagen känns 49 timmar lång.

Om ångesten inte går över och det finns brister i din arbetsmiljö eller om du upptäcker en risk tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kan du kontakta ditt fackförbund. För att ta itu med din egen hälsa går det att vända sig till företagshälsovården.

HRup kan bistå med stor kompetens och erfarenhet gällande arbetsmiljö hos företag inom många affärsområden. Vi kan hjälpa dig och ditt företag med systematiskt arbetsmiljöarbete, ledarskapsutveckling, teambuilding och rekrytering, för vårt mål är att alla företag och samtliga medarbetare skall vara HAPPY AT WORK!




21 visningar

© 2020 HRUP